www.wahlvaagsreiser.com

En reise blant stammefolk i Nord Thailand

Flyruten Norge - Thailand. (Animasjon av Stian Ervik Wahlvåg)

På bambusflåte ned elvene i Nord Thailand

Etter 9 dager med reise i Laos ankom vi Chiang Mai i Nord Thailand

Dag 1.

Chiang Mai er en av de mest besøkte stedene i landet. Her oppe i Nord er det stor forskjell fra Bangkok og det sørlige Thailand. Klimaet her er mye behageligere, og i høylandet kan det være ganske kjølig, hele området ligger på et platå. Chiang Mai ligger på et høydedrag og er omgitt av fjell, byen er også den kulturelle hovedstaden i nord, her finnes mange museer, bokhandlere, interessante håndverk. Tilbudene er mange og det spenner fra Thai studie, massasje, meditasjon osv.Gamlebyen er omgitt av en forsvarsmur som ble bygget for 700 år siden for å beskytte byen mot angrep fra Burma. I selve byen bor det ca 200000 mennesker, med forstedene er det nærmere en million mennesker. Chiang Mai er den femte største byen i Thailand.

Chiang Mai (Foto: Wikimedia Commons.org)

I Nord Thailand bor et folkeslag som blir kalt "fjellstammene". Dette er i hovedsak grupper av etniske minoriteter. De kom fra Kina, Tibet , Laos og Burma og slo seg ned i de skogkledde fjellområdene i og rundt Chiang Mai og Chiang Rai. Det er seks hovedgrupper Akha, Lahu, Karen, Hmong, Mien og Lisu. Blant gruppene er det ulike skikker og språk. De bor i små landsbyer for det meste oppe i høyden. Karen er den mest tallrike av  fjellstammene med rundt 450000 mennesker, Lahu 85000 og Akha stammen 80000.  For noen år siden var det en rekke fjellstammer som dyrket opiumsvalmue, spesielt i og rundt området det gylne triangel , som en gang i tiden var sentrum for opiumsproduksjon og handel i Sørøst-Asia. For å løse problemet med opiumsdyrking, startet den nåværende Kong Bhumibol av Thailand, et prosjekt der de har som mål å utdanne fjellstammene til å drive moderne jordbruk. I dag er det prosjekter over hele Nord-Thailand , der alle typer frukt , grønnsaker og blomster blir dyrket og solgt over hele Thailand. Felles for alle stammene er at husene deres er bygd av bambus og teak og står på stylter. De fleste er animister. (troen på ånder) en del av de har konvertert til kristendom og buddhisme. Kvinnene er kjent for sine ferdigheter med veving der de produserer fargerike klær. Hensikten med vår tur var å besøke Akha, Lahu og Karen stammen.

Dag 2.

Vi pakker våre aller viktigste eiendeler, klesskift, fotoutstyr og litt penger, alt det andre blir oppbevart på hotellet. Her blir vi møtt av sjåføren Pho og guiden Nam. Om morgenen kjører vi ut fra byen med kurs for høylandet og stamme landsbyene. Turen skal gå over 5 dager, dette ser vi fram til med spenning. Vi skal kjøre på bratte og smale fjellveier, gjennom kratt og gjørmete veier som er nesten ufremkommelig p.g.a regnet. Vi skal også seile på bambusflåte nedover elver. I det nordlige Thailand finnes den virkelige rikdommen av natur og mennesker, noe som gjør vårt besøk spennende. Fjellene strekker seg fra nordlige Thailand, Burma og til den sørvestlige grensen til Kina. Her gikk ruten med handelskaravanene gjennom svingete fjellveier, små landsbyer og over fjellplatåer for hundre år siden. De 2 første timene med bil fra Chiang Mai fulgte vi veien nordover til Mai Malai. Deretter fortsatte vi 20 km på en grusvei til vi kom til en parkeringsplass, deretter var det en 20 minutters gange på en ​​skyggefull og kronglete skogsti før vi kom fram til Mork Fa Waterfall. Her hadde vi en stopp før vi kjørte videre. Nå gikk turen til Pong Dueat Thermal Area, det er her de varme kildene ligger.

På veien til Mork Fa Waterfall gikk vi på en kronglete sti langs en liten elv.
Mork Fa Waterfall.
Pong Dueat Thermal Area.
Her har vannet en temperatur på 90 -100 grader.

På veien til Mork Fa Waterfall gikk vi på en kronglete sti langs en liten elv.

Lahu landsbyen.

Ut på ettermiddagen startet vi turen opp de bratte fjellveiene for å besøke Lahu folket. Dette skal vise seg og bli en strabasiøs tur.  De siste dagene har det vært mye nedbør, så veien er mer lik en gjørmete elv. På den ene siden av veien er det tett krattskog på den andre siden er det for det meste stupbratte juv. Etter ett par timer når vi toppen og Lahu landsbyen. Her får vi tildelt et "rom" for natten, soveplass på gulvet og en tynn madrass som underlag, før mørket faller på tar vi en rusletur for å gjøre oss kjent, det er lite folk å se, så de er nok ute på markene og arbeider. Hyttene her er bygd av Bambus med flettede siv/palmeblader til tak. Inne i hyttene er det luftig og kjølig. Her oppe er det god utsikt til fjellene rundt oss. Det er et frodig landskap vi skuer utover. Regnskogen er grønn og ugjennomtrengelig. På den andre siden av dalen kan vi skimte andre landsbyer.

Her går ferden gjennom gjørmete fjellveier.

Lahu Landsbyen

Hyttene her er bygd av Bambus med flettede siv og palmeblader til tak.
Sølvi og Solvor sammen med vår Guide Nam.
Terrenget rundt består av frodig regnskog med små landsbyer som
klamrer seg fast i fjellsidene.
Sølvi poserer foran vår flotte bolig.

Kvelden senker seg over Lahu landsbyen. Her inne i ødemarken er det stille, bare lydene fra jungelen kan høres.

Sølvi leker med barna.

Maten er servert av vår fantastiske Guide.

Om kvelden fikk vi besøk av barn fra Landsbyen.

Dag 3.

I grålysningen om morgenen blir vi vekket av en enslig hane som galer noe fryktelig, etterfulgt av hønenes kaklekor. Vi er ennå trøtte og ømme i kroppen etter å ha ligget på en tynn madrass på bambusgulvet. Vi kan høre folk som antageligvis er på vei ut for å arbeide på markene. Vi starter dagen med en god frokost før vi tar landsbyen i nærmere øyesyn. Vi vandrer rundt og prater med folket og nyter den herlige og avslappende atmosfæren her oppe.

Morgentåken.

En eldre dame fra landsbyen på vei hjem med dagens innhøsting
Barn som leker
Mann og kone med et barn på armen på vei til arbeide på markene.
Her får Sølvi innføring i den Thailandske botanikken.
Her ute på åssidene er det Lahu folket dyrker jorden.

Bilen blir lastet opp og gjort klar for neste etappe.

Det er tidlig på formiddagen da vi starter vår kjøretur ned fra fjellet, foran oss er det 4 timers kjøring til Karen Hilltribe Village. Etter ett par timer stopper vi og hilser på Akha folket, disse skal vi besøke og bo sammen med senere på vå tur.

Vårt møte med menneskene fra Akha stammen.
Hos Akha stammen fikk vi servert en deilig lunch.

Karen Hilltribe Village.

Utpå dagen er vi vel framme. Det er enda noen timer igjen av dagen så vi rekker å gjøre oss kjent før mørket faller på. Dette er en liten og rolig landsby ved siden av en elv. Her slutter veien og ei hengebro fører til landsbyen. Redskapene folkene bruker i de daglige gjøremål er primitive og forholdene spartanske, men tross dette er de glade og fornøyde. Her går kuer, høns, griser og menneskene om hverandre mellom husene. Kort sagt går livet i sparemodus. Dette kan ikke  sammenlingnes med den levestandard vi i vesten er vant med. Stedet vi skal overnatte ligger på et høydedrag bak landsbyen, dette består av en hytte, et lite rom med kokemuligheter og utedo. Soveplassen er som vanlig en madrass på gulvet med ett teppe og myggnetting.

Huset vi bodde i ligger på et høydedrag bak landsbyen.

Soveplassen er ikke rare greiene, men du verden så godt vi sov her i tropenatten.
Å sitte her ute i ødemarken med lyset fra noen stearinlys og høre på lydene fra jungelen er helt fantastisk

Dag 4.

Etter frokost er det gjort klart for Elefantridning gjennom landsbyen. Deretter pakket vi sammen for å gjøre oss klar for raftingen på bambusflåte, turen ned til Akha landsbyen tar ca 2 timer. Underveis stoppet vi for å grave etter jordgresshopper og bambusåmer som er en del av dagens middag. Bambusflåten er bygd for anledningen. På turen har vi med oss en båtfører og vår faste guide. Flåten er satt sammen av 14 bambusstenger med en lengde på ca 10-12 meter, de er bundet sammen med strimlet bambus. Foran på flåten står båtføreren og styrer og staker med en lang stang, bakerst står guiden med styre/stakestang. Baggasjen vår henger på 3 bambusstenger som er surret fast til flåten. Stort sett var dette en rolig og avslappende tur der vi nøt naturen rundt oss, med islett av strie stryk der vi måtte klore oss fast for ikke å falle av. Her skal vi bo sammen med vertsfolket, som er et ungt par av Akha folket. Litt lengre oppe på åskammen ligger resten av landsbyen. Denne kvelden skal vi tilberede middagen som vi selv har vært med å sanket, og som består av frittert bambusormer, stekte jordgresshopper moset i chili, med ris som tilbehør. Vi er ganske sulten etter dagens reise så dette smakte godt.Om kvelden sitter vi rundt bordet i skjæret fra stearinlysene, prater, spiller gitar, synger og koser oss, litt øl og Thai Whisky hører med. kan man ha det noe bedre.

Elefantridning gjennom landsbyen.

Klargjøring før elveturen.

Båtføreren tar en pause på elvebredden.
Sanking av jordgresshopper og bambusåmer til dagens middag.

Vertinnen vår.

Kvinner fra Akha stammen

Huset vi overnattet i den siste natten.
Middagen denne kvelden bestod av bambusåmer og mosete
Mosete jordgresshopper.

Dag 5.

Vi starter vår reise til Chiang Mai rett etter frokost. Den første etappen er 2 timer med bambusflåten ned elven til en liten landsby. Her skiftet vi til tørre klær, før vi kjørte den siste etappen til byen Chiang Mai. Overnattet på hotell, før videre reiste til Khao Lak sør i Thailand for å slappe av en uke.

Bilder fra ferieuken i Khao Lak er under fanebladet Khao Lak 2013.

Nyeste kommentarer

15.01 | 17:26

Hei John Egil Takk for kommentaren på min hjemmeside. Hils ...

14.01 | 23:17

Hei Harry..etter å ha sett gjennom sidene med masse flotte bilder og go...

18.11 | 12:46

jeg er halvt filippinsk

19.11 | 00:58

Hei Harry! Vi liker siden din. Mange flotte bilder. Vi får reisefeber av å se p...