Reisen fra Kota Kinabalu til Sandakan og Turtle Island 2005

Borneo 2005
Høsten 2005 satte vi kursen mot Borneo, verdens 3. største øy. Vi valgte Sabah, en provins på den nordlige delen av
Borneo. Vi hadde lest og hørt mye om Borneos ugjennomtrengelige jungel, spennende reiser i regnskogen og deres historie om hodejegere. Man kan fortsatt oppleve å se hodeskaller henge i Langhusene til Ibanfolket. Dette er en trofe fra svunnen tid. Vår reise startet i Kota Kinabalu og fortsatte oppover mot Mount Kinabalu som er Borneos høyeste fjell. Vi overnattet i en liten landsby ved foten av fjellet. Neste morgen startet vi på 4 dagers regnskogtur. Her fikk vi oppleve orangutangene på nært hold, i sitt naturlige miljø. Vi fikk også se mange forskjellige dyr og fugleartet samt alle lydene og luktene regnskogen bød på. På vår nattlige ekspedisjon traff vi på en 4 meter lang Pytonslange. Etter disse opplevelsesrike dagene i regnskogen, reiste vi vi til Sandakan, en by på østkysten av Sabah. Her overnattet vi vi på hotell. Neste dag dro vi med speedbåt ut til Turtle Island, for å oppleve skilpaddene og deres nattvandring opp på strendene for å legge egg. Vi hadde noen fine timer på den vakre øya Turtle Island med soling, bading og snorkling. Under snorkleturen oppdaget vi en giftig havslange! Det gikk fort å komme seg på land, ikke mer bading i dag! Om kvelden skiftet været brått. Det ble et forykende uvær med  plaskregn, torden, lyn og tyfon. Dette førte til at skillpaddene ikke klarte å komme seg opp på stranda for å legge sine egg, desverre. Men vi fikk en annen spennende opplevelse istede. 64 skilpaddeunger ble tilfeldigvis klekt ut denne kvelden, så vi fikk følge deres vandring til sjøen. Neste morgen reiste vi fra Turtle Island til Sepilok, for å se rehabeliteringssenteret for orangutanger. Derfra gikk ferden til Tuaran, et lite sted utenfor Kota Kinabalu. Der bodde vi på hotell i en uke, levde et latmannsliv, sorterte opplevelser og tanker.

Se også min Faktaside fra Sabah Borneo 2005

| Svar

Nyeste kommentarer

15.01 | 17:26

Hei John Egil
Takk for kommentaren på min hjemmeside. Hils din familie så mye fra oss.

14.01 | 23:17

Hei Harry..etter å ha sett gjennom sidene med masse flotte bilder og god opplysning om områder rundt om i verden kjenne eg reiselysten kommer sigende😄

18.11 | 12:46

jeg er halvt filippinsk Morsomt å lese dette

19.11 | 00:58

Hei Harry! Vi liker siden din. Mange flotte bilder. Vi får reisefeber av å se på :) Håper dere har det fint. Hilsen Nicolai og Berit